søndag 8. juni 2008

It's visum time

Nå er det på tide å skrive litt mer om USA enn hva jeg tidligere har gjort. Det er jo bare 2 måneder og 5 dager igjen før jeg drar! Det er enda veldig rart å tenke på at jeg faktisk skal bo der i et helt år.

Torsdag 5 juni flydde Leonie og jeg (og pappa som hadde et businessmøte) til Oslo for visum søknaden. Vi møtte opp på AFS kontoret i Oslo kl 10.15. Derpå viste en i AFS administrasjonen veien til Den Amerikanske Ambassaden. Vi måtte vente en liten stund utenfor , for så å bli kontrollet som på en flyplass av vaktene. Da jeg kom innpå selve ambassaden trakk jeg en kølapp ca kl 11 også fikk jeg ha det lille intervjuet med ei amerikansk dame. Intervjuet tok ca. 3 minutter og det er bare for å se om du er den samme personen som du sier du er. Ikke kødd når du evenetuellt får et spørsmål om du har vært med i en terrorist eller medlem av en nynazistisk gruppe. De har ikke akkurat humor.


Leo med en kald cola i handa. Utsikt mot Aker Brygge.

Bortsett fra den seriøse delen var vi også på ambassaden igjen senere for en liten "velkommen-utvekslings-studenter-fest". Leonie og jeg møtte igjen Thea, Kristine og Julie fra AFS leiren i Klæbu. Det var hyggelig å treffe igjen noen trøndere ;)
Inne i ambassaden fikk vi servert godbiter fra Amerika, Cola og kjeks og smør-popcorn. Benson K. Whitney, den Amerikanske Ambassadøren holdt en tale og ønsket oss lykke til.
Det ble holdt en quiz om Amerika. Jeg vant en cd ved navn American Roots Music. Jeg skulle svare et ABC spørsmål om hvilke presidenter som var ingravert på Mount Rushmore monumentet i South Dakota. Det er George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt og Abraham Lincoln.


Mount Rushmore i bakgrunnen

Etter ambassaden spiste leonie, pappa og jeg på Burger King (<3). Leonie og jeg møtte Kristine og shoppet litt også spiste vi på McDonalds. Dama som sto i kassa het Svetlana og hu var vel ikke helt gjestfri. Da Krisitne spurte om hun kunne få cheeseburger uten Sylteagruk, svarte Svetlana med sin gebrokkene stemme: "Kan do ikke bare kaste av det der, det tar så lang tid å lage ny."


Kristine et moi.
Pappa, Leonie og jeg reiste tilbake til Gardermoen og tok det seneste #gjesp# Norwegian flyet hjem. Neste gang jeg befinner meg på Gardermoen er jeg på vei til USA!

6 kommentarer:

Lena og Silje sa...

Så du har allerede vert på ambassaden du :) hørtes ikke så gale ut... kjenner at jeg gruer meg litt, men er kanskje ikke så mye å grue seg til!!?? hehe.. jaja.. :)

Nathalie sa...

Hei, det er ikke noe å grue seg for selv om jeg var litt nervøs. Intervjuet varte i ca. 3 min og på slutten så stilte de rutinespørsmålet: "Have you ever been arrested?"
Når du skal på ambassaden da?

Marte sa...

åååja, trøng itj visum æ nei. ÅÅNEI


||

Lena og Silje sa...

jeg skal til oslo 2. juli :) det går nok bra.... hehe... jeg bare tenker på : "tenk om jeg ikke skjønner hva ambasadøren sier!!" hehe.. men det er vel slik alle tenker håper jeg :) hehe

Nathalie sa...

Marte:

Æ fikk no en nesten gratis tur te Oslo da :) <3

Lena: Amerikanere er ganske lette å forstå, tviler på at du har noen problemer med det ;)

Lena og Silje sa...

:) går nok bra! :)