torsdag 27. november 2008

Thanksgiving!

Feiringen av Thanksgiving begynte i 1621. Det hele startet i 1620 da et engelsk skip ankom USA. Om bord var godt over 100 engelskmenn. De var slitne etter reisen, og de hadde flyktet fra hjemlandet på grunn av relegionsforfølgelse. Det hadde vært hardt for dem og det ble hardere utover vinteren. Før året var omme hadde halvparten av dem død.

Indianerne hjalp engelskmennene slik at de kunne overleve. Indianerne lærte bort kunnskapen de hadde om naturen og om dyrking. Da høsten 1621 kom var avlingene meget gode. Dette feiret engelskmennene med indianerne i tre dager. Dette var en engelsk innhøstingsfest mer enn slik vi feirer Thanksgiving nå. Det neste året feiret de ikke innhøstingen, men i 1623 ble det tørke i området. De samlet seg da til bønn, og de fikk regn og en god avling.

29.november i 1623 ble erklært som Thanksgiving Day. Først i oktober 1777 ble Thanksgiving Day en dag som ble feiret over hele USA. i 1789 ble Thanksgiving en nasjonaldag.
I dag feires Thanksgiving over hele USA. Thanksgiving Day er den fjerde torsdagen i november. Fredagen som kommer etter er nasjonal fridag. I dag er det ikke den religiøse feiringen som er den viktigste, men det er en familiefest. Den tradisjonelle maten er kalkun. Denne tradisjonen har vart i nesten 400 år.

Noen "basic" facts om hvordan Thanksgiving kom til (direkte kopiert fra en nettside)...

Det eneste jeg har gjort i dag er å hjelpe med å ta fram bokser med julepynt osv
Så dro vi opp til en nabo og spiste Thanksgiving mat med masse andre folk som jeg ikke kjente, jeij det var gøy..Så foresten den tykkeste amerikaneren jeg har sett til nå og i følge Karen så har hun tjukke damen faktisk slanket seg en del...
Thanksgivining er altså en dag for å være takknemlig og en dag for amerikanerne til å si: Jo,men det er jo Thanksgiving da er det jo lov til å spise så mye man vil!
På lørdag skal Karen be naboer over for kalkun og masse annet mat. Det kommer til å bli koselig og mettende :)
Også må jeg jo så klart ha en liten I'm thankful for-avsnitt;

Jeg er takknemlig for hvilken flott vertsfamilie jeg har og hvor godt jeg har blitt tatt i mot her av folk i Kingston. Jeg er også takknemlig for alle mine venner i Norge for hvor stor pris jeg setter på deres vennskap og for støtten deres. Min kjære familie som ikke bare støtter meg finansielt, men som også har gitt hjertevarme og støttet meg i min besluttning om å dra til USA.
Tusen hjertelig takk til dere alle sammen :D
(litt klisjeé? Neida)

4 kommentarer:

Marte sa...

thanksgiving høres kult ut : ) Spis masse, blir sikkert din eineste thanksgiving på lææng

Nathalie sa...

Jepp, min første og min eineste thanksgiving :P

Leonie sa...

Haha, æ digge at du bare dro opp ein masse tørre fakta om Thanksgiving i dæm første 2 avsnittan altså :p

Nathalie sa...

Så du lest faktisk aill faktan om Thanksgiving leo?
Nice ;)